Indie, kraj o szybko rozwijającej się gospodarce, rzucają sobie wyzwanie, realizując projekt, który może odmienić sposób poruszania się po mieście i podważyć dominację Chin w wielkich przedsięwzięciach budowlanych. Projekt Drogi Przybrzeżnej w Mumbaju (MCRP) pokazuje, że Indie coraz lepiej radzą sobie z realizacją bardzo dużych inwestycji, wpływających na codzienność mieszkańców i gospodarkę kraju.
Tunel Versova-Dahisar – znaczący element MCRP
Głównym punktem projektu MCRP jest imponujący tunel Versova-Dahisar Link Road (VDLR) o długości 22,93 km. Składa się on z dwóch równoległych tuneli, każdy liczący 3,1 km – co wielu zestawia z osiągnięciami Chin przy budowie pierwszego tunelu pod Żółtą Rzeką. To przedsięwzięcie podkreśla, że Indie stają się coraz bardziej biegłe w realizacji skomplikowanych projektów budowlanych.
Technologie TBM – przełomowe rozwiązania w budowie tuneli
Przy budowie tunelu VDLR wykorzystano dwie największe w Indiach maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), produkowane przez niemiecką firmę Herrenknecht AG. Te urządzenia, o imponującej średnicy 15,620 m, są przystosowane do pracy przy ciśnieniu sięgającym pięciu barów, dzięki czemu radzą sobie z różnymi wyzwaniami geologicznymi występującymi wzdłuż mumbajskiego wybrzeża.
Rewolucja w transporcie miejskim i korzyści ekonomiczne
VDLR ma za zadanie znacznie ograniczyć miejskie korki w Mumbaju. Szacuje się, że czas podróży może skrócić się aż o 70%, co poprawi codzienne funkcjonowanie mieszkańców oraz zwiększy wydajność miasta. Usprawnienie ruchu na takich arteriach jak Western Express Highway i lepsze połączenia między zachodnimi przedmieściami Mumbaju to tylko niektóre atuty tego projektu. Dodatkowo, zmniejszenie emisji samochodów przełoży się na poprawę jakości powietrza, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi miejskiego systemu transportowego.
Indyjsko-niemiecka współpraca a globalna rywalizacja
Współpraca z niemieckim producentem maszyn TBM, Herrenknecht AG, pokazuje, że partnerstwa międzynarodowe mogą otworzyć drogę do kolejnych wspólnych przedsięwzięć. W grudniu 2024 roku ambasador Indii w Niemczech, Ajit Gupte, odwiedził zakłady Herrenknecht w Schwanau, podkreślając znaczenie tej współpracy.
Projekt VDLR świadczy o rosnących umiejętnościach technologicznych Indii i o ich ambicjach na arenie międzynarodowej. Może zmienić postrzeganie Indii jako kraju, który potrafi realizować wielkoskalowe inwestycje, a jednocześnie przyczynić się do nowej rywalizacji z Chinami w dziedzinie budowli inżynieryjnych. Dla Mumbaju oznacza to szansę na bardziej sprawny transport miejski i lepsze życie na co dzień.